Kirjallinen kysymys kierrätysteollisuuden sähköveroluokasta

KK 760/2020 vp

Sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain 4 §:n mukaan veroluokan II veroa suoritetaan sähköstä, joka käytetään teollisuudessa tai konesalissa. Muusta sähköstä suoritetaan veroa korkeamman veroluokan I mukaisesti.

Hallitus on päättänyt syyskuun budjettiriihessä laskea teollisuuden sähköveron EU-minimiin. Hallituksen esitys on määrä käsitellä eduskunnassa vielä tämän syksyn aikana. Esityksen yhteydessä on tärkeää kiinnittää huomiota lisäksi siihen, millainen teollinen toiminta katsotaan lain mukaan kuuluvaksi alempaan sähköveroluokkaan.

Teollisuuden alaan kuuluva toiminta määritellään laissa sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta 2 §:n 6 kohdassa. Lähtökohtaisesti toimintaa, jossa tuotetaan kierrätettyä uusioraaka-ainetta teollisuuden käyttöön, ei pidetä teollisuuden alaan kuuluvana toimintana. Näin ollen se ei pääse veroluokan II piiriin vaan se joutuu maksamaan korkeampaa sähköveroa veroluokan I mukaan.

Kierrätysteollisuuden toimijoiden jääminen pois teollisuuden sähköveroluokasta on kilpailuneutraliteetin näkökulmasta ongelmallinen. Korkeamman sähköveroluokan takia kierrätysmateriaalista valmistettujen tuotteiden kilpailukyky on neitseellisistä raaka-aineista valmistettuja kilpailijoitaan heikompi. Nyt valmistelussa oleva teollisuuden sähköverokannan alentaminen edelleen EU-minimiin lisää entisestään tätä kilpailuvääristymää, mikäli kierrätysteollisuus ei pääse saman sähköveroluokan piiriin. Näin hallitus päätöksellään heikentää vihreän kiertotalouden kilpailukykyä ja alan tulevaisuuden näkymiä.

Uusioraaka-ainetta valmistavan toiminnan tarkoitus on palauttaa materiaali hyödynnettäväksi uusien tuotteiden valmistuksessa. Uusien fossiilisten raaka-aineiden käytön sijaan tuotteiden valmistuksessa käytetään kierrätyksessä saatuja uusioraaka-aineita. Tämä on vihreää kiertotaloutta, jonka toimintaa tulee vahvasti edistää, ei heikentää.

Kierrätysteollisuuden kilpailukykyongelmat on nostettu esille myös valtiovarainministeriön asettaman energiaverotuksen uudistamista selvittävän työryhmän loppuraportissa (Valtiovarainministeriön julkaisuja 2020:62), jossa todetaan:

”Kiertotalouden edistäminen on eräs hallitusohjelman keskeinen tavoite ja sitä on selvitetty eri tahoilla. Selvityksissä sekä työryhmän kuulemisissa on tuotu esille, että kiertotalouden edistämiseksi kierrätysteollisuus eli teollinen kierrätysmateriaalien valmistus ja jalostaminen tulisi rinnastaa muuhun teollisuuteen ja siirtää se sähköveroluokkaan II. Työryhmän käsityksen mukaan asian jatkoselvittäminen on perusteltua.”

Pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelmassa (s. 43) mainitaan yhdeksi kiertotalouden edistämisen keinoksi vahvistaa ”neitseellisiä raaka-aineita korvaavien kierrätysraaka-aineiden markkinoita”. Edellä mainittujen syiden vuoksi pääministeri Marinin hallitus on nyt itse asiassa omilla veropäätöksillään toimimassa oman hallitusohjelmansa henkeä vastaan.

Sekä valtiovarainministeriön työryhmän raportti että hallitusohjelman kirjaus puoltavat sähköveroluokan tarkistamista. Kierrättämällä teollisuuden välituotteita uusioraaka-aineesta valmistava toiminta tulee laskea mukaan sähköveroluokkaan II oikeutettuun teollisuuteen. Tämä olisi kiertotaloutta edistävä ympäristöteko.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Aikooko hallitus tuoda eduskunnalle esityksen, jolla myös uusioraaka-ainetta teollisuuden käyttöön tuottavat kierrätysteollisuuden toimijat tuodaan sähköveroluokan II piiriin?

Helsingissä 15.10.2020

Matias Marttinen kok

Sanni Grahn-Laasonen kok


« »