TIEDOTE: Kokoomuksen Grahn-Laasonen: Päärata jäi ilman EU-rahaa – tekikö Suomen hallitus kaikkensa?

Tiedote 16.7.2020

Kokoomuksen Grahn-Laasonen:
Päärata jäi ilman EU-rahaa – tekikö Suomen hallitus kaikkensa?

Jäikö päärata ilman EU-rahoitusta hallituksen aikailun takia, kysyy Kokoomuksen varapuheenjohtaja ja kantahämäläinen kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen.

Suomi on saamassa liikennehankkeisiin EU-rahoitusta 65 miljoonan euron edestä, tiedotti Euroopan komission Suomen-edustusto tänään.

Rahoitusta on saamassa mm. Turun tunnin juna, mutta Kanta-Hämeellekin elintärkeä pääradan Helsinki-Tampere väli kokonaan ilman rahoitusta.

” Päärata jäi ilman EU-rahoitusta. Se on kiistatta pettymys, jota pahoin jo ennalta pelättiin, kun hakeminen venyi hallitukselta aivan viimetinkaan. Maksoiko aikailu ja päättämättömyys, ja oliko hallitus tarpeeksi aktiivinen EU-vaikuttamisessa?” Grahn-Laasonen kysyy.

”Suomen hallituksella jäi hakeminen aivan viimetinkaan, kun päätöksiä ei meinattu saada millään aikaiseksi. Pakko kysyä, tekikö hallitus kaikkensa EU-vaikuttamisessa vai olisiko pitänyt olla aktiivisempi?”

Grahn-Laasonen mukaan pettymys on nyt analysoitava hallituksessa ja liikenne- ja viestintäministeriössä huolella ja otettava opiksi.

”Päärata on joutunut odottamaan jo aivan liian kauan. Toimivat nopeat raideyhteydet ovat elintärkeää Hämeen ja koko Suomen kehitykselle. Lisäksi on pidettävä huoli, että junayhteyksiä kehitetään niin, että junat pysähtyvät myös meillä Hämeessä. Jo olemassa olevan ratakäytävän kehittäminen ja nopeuttaminen on myös taloudellisesti järkevin vaihtoehto.”

« »